Interview s polyglotkou Hudith Meyer - 1. část

Napsal Redakce (») 11. 3. 2013 v kategorii Interview s lektorem, přečteno: 3248×
meyer02.jpg

Mám pro vás interview s dalším polyglotem - tentokrát jde o Judith Meyer z Německa. Judith je studentkou Duisburg-Essenské univerzity a pracuje jako lektorka. Mluví pěti jazyky a dalších osm v současné době studuje. Na jejím blogu můžete získat mnoho cenných informací o tom, jak se učit:

http://www.learnlangs.com/blog

Takže pojďme na to:

1. Jak jsi se dostala k cizím jazykům?

Jazyky mě fascinovaly už od doby, kdy jsem byla malá. Jako dítě jsem si vymyšlela vlastní jazyky a vlastní písma, se kterými jsem komunikovala se svým bratrem a kamarády. Diky německému školnímu systému jsem se angličtinu začala učit v deseti letech a ve dvanácti přibyla latina. Přibližně v tomto věku jsem začala číst knihy o lingvistice – četla jsem o tom, čím jsou různé skupiny jazyků zvláštní, o čínském písmu (to mě vždy nesmírně fascinovalo!), jak se jazyky vyvinuly, o umělých jazycích...Ve 14 jsem se sama naučila esperanto, víceméně díky přečtení jedné takové knížky. Když to srovnám se studiem angličtiny a latiny (a později francouzštiny a italštiny) ve škole, tak bylo úžasné dosáhnout v esperantu tak rychle velkého pokroku, vidět, jak do sebe všechno zapadá a jak to dává smysl. Bylo to jako dát si první dávku nějaké drogy, od té doby je pro mě samostudium jazyků velmi uspokojující.

2. Co je pro to, aby byl člověk při studiu cizích jazyků úspěšný, nejdůležitější?

Motivace. Když se učíte cizí jazyk, dosáhnete velkého pokroku prostě tím, že tomu věnujete hodně času. Ať už se učíte jakkoli, nikdy to není ztráta času. I sledováním filmů si něco nového osvojíte. Motivace znamená, že budete chtít trávit čas studiem, takže je to všechno, co potřebujete. Všechny ostatní faktory z ní vychází. Je třeba mít inspirující cíle s konkrétními termíny (např. výlet do zahraničí) a práci potřebnou na dosažení těchto cílů si rozdělit na menší části (jako dodělat další lekci v učebnici příští pondělí). Stanovení dílčích cílů pomáhá, protože potom máte často pocit, že jste něčeho dosáhli. Kvalitní kurzy také udrží vaši motivaci na vysoké úrovni. A nakonec je dobré mít kolem sebe lidi, kteří vás podporují a buď vám pomáhají nebo vás alespoň podněcují k co nejlepšímu výkonu.

3. Dobře, jak se tedy konkrétně motivuješ?

Vždycky hledám nějaké zajímavé materiály. Například nedávno jsem objevila na CCTV nový seriál “Romance of the Three Kingdoms” v mandarínské čínštině (tzv. mandarínská čínština se v současné době u nás označuje jako “současná standardní čínština” – pozn. překl) s čínskými titulky. “Romance of the Three Kingdoms” je jedno ze 4 nejdůležitějších děl čínské literatury, je ohromně rozsáhlé (95 x 45 minut v televizi, a to je oproti originálu seriál hodně zkrácený) a v angličtině ho prakticky nikdo nezná. Preferovalal bych anglické titulky, protože v současné době moje čínština ještě není dostatečně dobrá, ale ty neexistují a já opravdu chci tenhle seriál vidět, takže se divám na verzi s čínskými titulky. Abych seriálu lépe rozuměla,  hledám si ve slovníku nová slova a pracuji na obohacení svoji slovní zásoby. Nebo jiný příklad: Předpokládala jsem, že se v roce 2010 nebudu moc věnovat moderní řečtině (jak jsem psala v prosinci na mém blogu), jenže potom jsem na Vánoce dostala řeckou verzi Harryho Pottera. Tu knížku jsem už před nějakou dobou četla a možná to není tak vzrušující jako být součástí úzké společnosti lidí, kteří rozumějí různým kulturním odkazům v “Romance of the Three Kingdoms”, ale jak jsem prolistovala několik stránek, uvědomila jsem si, že řečtině rozumím více než jsem si myslela – a to pro mě byla velká motivace. Takže jsem ji začala číst a vydržela jsem až do konce, čímž jsem zvýšila svoji rychlost ve čtení reckých textů asi o 300% a zároveň jsem si při tom pravděpodobně osvojila mnoho nových slovíček a gramatických struktur.

Jakmile mám k dispozici své materiály, vždycky sleduji známky pokroku, jako je právě zlepšení v rychlosti čtení. Také mě povzbudí, když si uvědomím, že umím použít nějaké slovíčko, které jsem předtím neznala, nebo že dokážu popsat nějaký zážitek, který jsem před měsícem ještě popsat neuměla, nebo když dokážu snadno číst knížku, se kterou jsem ještě před měsícem zápasila. Na sledování svých pokroků používám tabulku, ve které můžu sledovat, kolik hodin kterému jazyku věnuji a kde si také zaznamenávám zelenou barvou dosažení svých denních cílů. To mi pomáhá vidět zřetelné zlepšení (dané množstvím hodin strávených studiem), a když je tabulka i ke konci dne celá bílá, tak mě to přinutí něco začít dělat. 

Tabulka-ukazka

 Tabulku, kterou Judith používá, si můžete prázdnou stáhnout z:

http://www.speedyshare.com/files/25957721/WORKING_2011.ods

4. Máš nějaký pevně daný denní / týdenní studijní program? 

Nemám nějakou pevně daný program, libí se mi spíše těkat sem a tam a pracovat na tom, co mě zajímá – přičemž s pomocí mé tabulky jsem schopná zajistit, že předmětem mého zájmu není jenom Facebook nebo prohlížení stránek na internetu. Jediná věc, které se věnuji opravdu disciplinovaně, je studium pomocí “flashcards” na Anki (Anki je volně šiřitelná počítačová obdoba flashcards, kterou můžete získat na: http://ankisrs.net/). Denní doba se může lišit, buď se tomu věnuji ráno nebo odpoledne – když vím, že někam pojedu veřejnou dopravou, odložím studium v Anki právě na dobu, kterou trávím dojížděním. Nerada bych ztrácela čas tím, že bych se jenom koukala na spolucestující. Anki pro IPhone je skutečně dar z nebes. 

5. Máš nějakou oblíbenou konkrétní metodu, kterou používáš nejčastěji? 

V současnosti ovládám většinu jazyků, které studuji, tak dobře, že nepotřebuji chodit do nějakého kurzu s učitelem, takže především hodně čtu. Omezit studium jenom na čtení není ideální, proto zároveň píšu texty, které si nechávám opravit na lang-8.com, a konverzuji s lidmi přes Skype. Pokud v nějakém jazyce ještě nejsem schopná pohodlně konverzovat, používám internetové jazykové učitele, prostřednictvím služby Myngle. Když začínám s novým jazykem, obvykle používám Assimil, s jehož pomocí se snažím zdokonalit tak, abych mohla začít studovat z originálních materiálů. 

Pokračování příště...

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedna a pět