Další základní otázka, kterou chci krátce probrat, je tato: Co je to vlastně učení?
Existuje mnoho teorií o tom, co je podstatou učení a jak k učení dochází. Pro naše potřeby bude postačující, když si uvědomíme, že učení je spojování nových poznatků s poznatky již nabytými. Jedině když budete schopni spojit novou informaci s nějakou dříve získanou informací, zapamatujete si ji a budete schopni ji použít. Pokud se nová informace může „přichytit“ k starším znalostem, tak se v paměti udrží a vy budete schopni ji použít. Pokud se informace nemá k čemu přichytit, tak se postupně ztratí. Podívejte se na obrázek – informace jsou v lidské paměti uloženy jako jakási síť. Tato síť asociací není uspořádána zcela logicky.
Z výše popsaného vyplývá několik věcí:
1) Chtějte vždy vědět, k čemu vám nová informace bude užitečná.
2) Hledejte aktivně souvislosti mezi tím, co už znáte, a novými věcmi.
3) Čím víc toho víte, tím snáze se učíte novým věcem – protože si je dokážete spojit s tím, co už víte.
4) Nepodceňujte základy. Klidně se vraťte o několik lekcí nazpět, pokud máte pocit, že nové učivo je pro vás obtížně pochopitelné – v takovém případě to je možná způsobeno tím, že jste nezvládli úplně předcházející látku.
V následujícím článku si představíme jednoduchou učební metodu, která vychází z pojetí učení jako spojování nového se starým.