Čtete rádi knížky? Podle některých expertů je čtení beletrie nebo divadelních her jedna z nejlepších metod k osvojení cizího jazyka. Například Kató Lomb, maďarská tlumočnice, propaguje čtení ve své knize Polyglot: How I learn languages jako nejrychlejší a nejlevnější způsob, jak se naučit cizí jazyk. Malá perlička – Kató Lomb se začala učit česky z Olbrachtovy „Anny proletářky“.
Knížky mají celou řadu celou řadu výhod:
- čtení je zábava
- knížky vám jsou kdykoli k dispozici
- pokud vás knížka přestane bavit, vyhodíte ji a pořídíte si jinou (s učitelem, který vás štve, to tak jednoduché není)
- při čtení se opakovaně setkáváte s gramatickými jevy a slovíčky, ty se vám potom vryjí do paměti
- čtení je v mnoha případech nejčastěji využívaná jazyková dovednost a proto se vyplatí ji systematicky rozvíjet
Je třeba rozlišovat různé strategie čtení. Mezi základní strategie patří speedreading (rychločtení), scanning (čtení pro získání informace), čtení pro pochopení, čtení pro potěšení a učení se z textu. Každá z těchto strategií má jiný cíl a čtení probíhá různým způsobem. V případě čtení cizojazyčných knih můžeme rozlišit dvě specifické strategie – intenzivní a extenzivní čtení. Více si k nim řekneme v příštím příspěvku.
Ve škole jsme se naučili číst a postupně jsme si vytvořili základní čtecí návyky, které nás provází celým životem. Některé z těchto návyků mohou být kontraproduktivní a snižovat naši schopnost zpracovat text (například subvokalizace u rychločtení). Jiné mohou zablokovat naše potěšení z čtení cizojazyčného textu a vedou až k tomu, že knížku znechuceně odložíme. Získané negativní návyky je ale možné nahradit novými, prospěšnějšími návyky.
Nenechte se odradit případnými neúspěchy z minulosti. Vezměte do ruky napínavou cizojazyčnou knížku a pusťte se do ní. Pokud žádnou nemáte, sežeňte si ji. Příště si řekneme o rozdílech mezi intenzivním a extenzivním čtením a tom, jak z vaší nové (nebo staré) knížky vytěžit maximální prospěch.
Výše zmíněnou knihu Polyglot od Kató Lomb si můžete v pdf formátu stáhnout na adrese http://tesl-ej.org/ej45/fr1abs.html.