Nedávno jsem se ptal jednoho svého známého, proč se chce učit anglicky. Odpověděl, že je to ostuda, že neumí žádný cizí jazyk a že se vždycky cítí hrozně, když se nedokáže domluvit v cizině. Když se kamarádka učila na zkoušku, položil jsem jí podobnou otázku. Prohlásila, že když ji neudělá, čekají ji velké problémy a mohlo by to nakonec vést i k jejímu vyhození ze školy. Co mají tyto dva případy společné? Jedná se o příklady negativní motivace.
Dopředu nás může pohánět buď očekávání odměny nebo trestu. Očekávání trestu funguje sice někdy jako silný motivační činitel a může nás krátkodobě vybudit k vysokým výkonům, ale v delším časovém horizontu náš výkon snižuje. V situacích učení je tento způsob motivace obzvláště nevhodný, protože způsobuje úzkost a stres. Pokud přemýšlíte o negativních důsledcích toho, že se nenaučíte na zkoušku, vaše myšlenky se odrazí i na pocitové a tělesné rovině. Negativní motivace blokuje efektivní učení. Stresovaná, napjatá mysl dokáže přijímat a uchovávat mnohem méně informací než mysl, která je uvolněná a relaxovaná.
Pokud budete pozitivně motivování očekáváním odměny a budete mít před sebou atraktivní cíl, učení půjde mnohem lépe. Budete mít mnohem více duševní energie a vydržíte déle.
Postavte své vzdělávání na pozitivní motivaci a uvidíte, že vás výsledky příjemně překvapí. Všimněte si, jakým způsobem přemýšlíte o svých učebních cílech. Pokud je formulujete negativně, zkuste je přeformulovat pozitivně. Jde to skoro ve všech případech, chce to jen podívat se na situaci z jiného úhlu pohledu. Např. místo "Když se nenaučím tento nový program, šéf mi sebere odměny" si říkejte "Když se ten program naučím líp, než šéf očekává, budu mít mnohem silnější pozici pro vyjednání větších odměn. Navíc zvýším svou cenu na trhu práce atp." Místo přemýšlení nad tím, co nepříjemného se stane, pokud selžete, uvažujte o příjemných důsledcích úspěchu. Představujte si příjemné důsledky úspěchu co nejživěji a nejbarvitěji. Klidně si pozitivní důvody, proč se něco učíte, napište a vyvěste si je při učení na viditelné místo.
Zpočátku je těžké změnit obvyklé a zaběhané vzorce myšlení. Ale jde to! Musíte o pozitivních cílech aktivně přemýšlet a připomínat si je před učením i v průběhu učení. Uvidíte, že časem se naučíte zastavit negativní vzorce myšlení dříve, než se úplně "rozjedou" a naopak budete sklízet plody pozitivního přístupu k učení a životu vůbec.