Nedávno se na mě jeden ze čtenářů tohoto blogu obrátil s dotazem, jak nejlépe postupovat, když se musí naučit nazpaměť nějaký text. Nejsem příznivcem "učení se nazpaměť", ale jako bývalý student vím, že někdy není jiná možnost. Co tedy dělat, když se potřebujete naučit například báseň Kytice od K.J. Erbena "slovo od slova"?
0. PŘIPRAVTE SVOJI MYSL
Pokud si zodpovíte na následující otázky ANO, pokračujte k dalšímu bodu.
Jsem v pohodě a uvolněný? Jsem optimisticky naladěný a věřím, že se báseň snadno naučím?
Jsem přesvědčený, že naučit se tuto báseň je pro mě důležité? Jsem dostatečně motivovaný?
Budu mít klid na učení? Mám vše zařízeno tak, abych nebyl vyrušován?
1. GLOBÁLNÍ POHLED
Přečtěte si název básně. Jaké pocity ve vás vyvolává? Je v názvu něco, co poukazuje na obsah samotných slok? Přečtěte si dvakrát potichu celou báseň svým běžným tempem.
Dále rozdělte báseň na kratší zvládnutelné úseky - v tomto případě na sloky. Věnujte se každé sloce zvlášť.
2. VÍCENÁSOBNÉ KÓDOVÁNÍ
Přečtěte si sloku dvakrát potichu.
Přečtěte si sloku nahlas a zkuste to udělat tak, jako by ji četl profesionální recitátor. Čtěte dramaticky a procítěně a doprovoďte čtení názornými gesty.
Čtěte sloku potichu a přitom si v duchu představujte to, co je v ní popisováno. Vizualizujte si obsah básně. Kytice například začíná "Zemřela matka a do hrobu dána...", takže si co nejživěji tento výjev představte, pokud možno v barvách a s pohybem, jako byste sledovali film.
Podívejte se na poslední slovo sloky, kterou se učíte a na první slovo sloky následující (první, které nese význam). V případě Kytice to bude "hledaly" a "zželelo se". Hledejte nějakou představu propojující obě slova - zdeby to mohla být představa dětí hledajících želé (zželet - želé na základě zvukové podobnosti). Klíčové je, aby se ve vaší paměti utvořila asociace umožňující přechod od jedné sloky ke druhé. Alternativní možností je využít metodu loci popsanou v předchozích článcích a zakotvit si první slova slok k místům na paměťové cestě.
Dejte si pauzu půl minuty až minutu. Je vhodné se při této pauze uvolnit a hluboce dýchat. Poté pokračujte další slokou.
3. UZAVŘENÍ
Znovu si dvakrát přečtěte celou báseň potichu. Dejte si tak minutu pauzu.
4. TESTOVÁNÍ
Zkuste recitovat báseň zpaměti. Pokud uděláte chybu nebo něco zapomenete, vraťte se k problematické sloce a zopakujte postup z bodu 2. Alternativně můžete celou sloku opsat. Nedívejte se přitom na originální text, ale vždy si zapamatujte dva řádky a ty napište zpaměti.
Dokážete-li celou báseň reprodukovat bez chyb, máte z poloviny vyhráno. Pokud si ji chcete zapamatovat opravdu natrvalo, zařaďte do svého programu opakování nejprve po 1 hodině, poté po 1 dni, po 1 týdnu, po 1 měsíci. Při opakování nejprve recitujte zpaměti a teprve po úspěšné recitaci nebo při chybě se vraťte dle svého uvážení k jednotlivým bodům výše popsaného postupu.
Uvedený postup je založený na některých známých principech efektivního učení: Pro účinné ukládání informací je potřeba, aby byly prezentovány ve smysluplném kontextu. Krok č. 1 GLOBÁLNÍ POHLED poskytuje kontext pro hlubší zpracovávání částí učiva v bodě 2. Fáze 2 je založena na principu VÍCENÁSOBNÉHO KÓDOVÁNÍ - zapamatování je nejúčinnější, pokud jsou do hry zapojeny všechny smysly. U propojení slok je využit mnemotechnický princip ASOCIACE a pauzy jsou důležité pro "regeneraci" krátkodobé paměti.
Máte svoje vlastní účinné učební metody? Nějaké vlastní triky, díky kterým jste ohromili své spolužáky bezchybnou recitací Hamleta? Pokud ano, podělte se o ně - jsem zvědavý na vaše příspěvky.