Děláte si výpisky, když se učíte z nějakého textu? Obvykle studenti dělají výpisky tak, že vezmou text, postupně ho pročítají a pokud narazí na důležitou myšlenku, přepíší ji do sešitu. V lepším případě napíšou vlastními slovy shrnutí každého odstavce a vyberou hlavní myšlenky. Chci vám teď nabídnout alternativní postup, který oproti tradičnímu vypisování není tak pasivní a má řadu výhod.
Jak na to:
1. Přečtěte si text rychle odstavec po odstavci. U každého odstavce vyberte pouze 1-2 nejdůležitější myšlenky/pojmy/koncepty a zapište si je na papír (nebo kamkoli píšete své zápisky). Mezi zápisky z jednotlivých odstavců ale nechejte alespoň 5 cm mezeru.
2. Vezměte si propisku jiné barvy. Pročítejte si text znovu. Před každým odstavcem se podívejte na vaše zápisky z tohoto odstavce - to vám pomůže se zkoncentrovat na téma. Vaším úkolem je nyní hledat v odstavci důležitá obohacení původně zapsané myšlenky, argumenty na její podporu nebo cokoli dalšího, co Vám ještě připadne významné. Položte si otázky jako: Jak je v tomto odstavci klíčová myšlenka rozvedena? Podpořil zde autor něčím klíčovou myšlenku? Je tu ještě něco opravdu důležitého? Zapište tyto nové informace do mezer v původním zápisu.
3. Dle potřeby zopakujte krok 2 ještě jednou - záleží na tom, jak hluboce potřebujete text zvládnout.
Výsledek může vypadat nějak takto (klikněte na obrázek pro zvětšení):
Výhody tohoto postupu jsou následující:
a) Lepší porozumění textu, nedostavuje se informační přetížení typické pro tradiční výpisky, kde už při prvním čtení pracujeme s příliš velkým množstvím nových informací. Tento postup lépe než tradiční vypisování odkrývá logickou strukturu argumentů v textu.
b) Lepší soustředění - hledání myšlenek rozvíjejících a podporujících klíčový koncept nutí k aktivnímu čtení.
c) Opakování klíčových myšlenek při druhém čtení vede k jejich lepšímu zapamatování
d) Zápisky jsou přehlednější. Na první pohled je vidět, co je opravdu důležité (pomůže např. při opakování na zkoušku).