Jak se učit slovíčka pomocí „wordlistů“

Napsal Redakce (») 7. 1. 2010 v kategorii Efektivní metody výuky, přečteno: 7957×
obrazek1.jpg

Tuto metodu jsem objevil na jednom jazykovém fóru a po drobných úpravách se stala jednou z mých nejoblíbenějších. Hodí se především pro toho, kdo při učení preferuje psané slovo (vizuálně-verbální učební styl).

 

Část vyplněného wordlistu je na obrázku vedle textu. Na počítači by to mohlo vypadat takto:

 

 

A...........B..........C......... D ........ E

sleep...spát.....sleep.....spát......sleep

word...slovo....word......slovo.....word

blue...modrý..blue........modrý...blue

love....láska....love........láska.....love

big.....velký....big..........velký....big

sun....slunce...sun

play....hra......play

road...cesta....road

 

1. Začněte tím, že si papír rozdělíte na pět zhruba stejně širokých sloupců (nebo 7,9 apod)

2. Vyberte si z nějakého zdroje (třeba textu) 5-7 neznámých cizojazyčných slov. Namemorizujte si jejich cizojazyčnou formu, zatím se nezabývejte významem v rodném jazyce. Až budete schopni napsat všech 5-7 slov správně v jednom zátahu, aniž byste se dívali na předlohu, vepište je do sloupce A.

3. Vyhledejte si významy slov v rodném jazyce. Až budete schopni napsat v jednom zátahu všechny rodné ekvivalenty k cizojazyčným slovům, vepište je do sloupce B. Slovíčka si potom ještě několikrát projděte – zvolte libovolnou memorizační techniku, aby se vám jak cizojazyčná tak mateřská varianta vryla do paměti.

4. Zakryjte sloupec A. Do sloupce C slova přeložte.

5. Vyberte si další várku slov a celý postup opakujte.

 

Další sloupce, tj. D,E apod. slouží k pozdějšímu opakování slov. Opakování začněte zakrytím sloupců A,B. Ke slovům ve sloupci C zkuste napsat do sloupce D jejich mateřské ekvivalenty. Pracujte vždy se skupinami 5-7 slov (kvůli kapacitě krátkodobé paměti). Pak zakryjete sloupec C a píšete překlady do sloupce E.

Do wordlistu doporučuji psát jen jeden, maximálně dva významy cizího slova. Samozřejmě si můžete dle zvoleného jazyka doplnit jakékoli poznámky.

 

Doporučuji pracovat se 7 sloupci a zopakovat si slovíčka následující den a poté za týden. Výhodou takto uspořádaných wordlistů je, že dávají pevný rámec opakování. Pokud ve svých wordlistech objevíte prázdné sloupce, je jasné, že je potřeba si slovíčka zopakovat.

 

Nenechte se odradit poněkud kostrbatým vysvětlením této metody. Její princip je jednoduchý a poté, co si nějaký krátký wordlist uděláte podle návodu, půjde to dál samo.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Katka z IP 77.48.59.*** | 13.3.2011 13:50
Já se učím takhle: Učitelka nám zadá třeba 50 slovíček na naučení. Pročtu si je a skusím zjistit, jestli některé už neznám. Ty slovíčka co znám vynechám a zbytek si opíšu napapír. Při psaní se to snažím pamatovat, zase si to pročtu a když mi pár slov utvkí v hlavě tak, že vím že už si je zapamatuju, tak je zase vyřadím a znova opíšu ty zbylé. Dělám to tak dlouho než mi nezbyde jen pár slovíček které jsou pro mě nejhůře zapatovatelné, ale protože je jich málo tak už je nějak zvládnu...Pak už si jen slovíčka opakuju běžným způsobem abych se ujistila že si je pamatuju smile
Ludva z IP 178.72.200.*** | 26.11.2010 20:46
Ja pouzivam driller vocabulary, viz driller.luwi.net
Neni zdarma, ale nuti me behem prace, v pravidelnych interval ucit se. Po 20 uz se mi to slovicko vpali do hlavy a nemusim se ani snazit se neco ucit. Idealni pro lenochy, co nejsou schopni si na uceni slovicek udelat cas. smile
Jirka z IP 78.136.144.*** | 1.9.2010 13:31
Mně se to líbí a budu se tak učit novým řečem.
ivča z IP 213.192.26.*** | 28.3.2010 18:47
smile dobrá metoda ale děsně zdlouhavá, nám když dá učitelka naučit 50 slovíček na druhej den tak bych to moc nestihla, pomáhaj mi papírky...
Ivca z IP 93.99.201.*** | 4.2.2010 21:30
Veru zajimava metoda. Az budu mit chvilku casu a prostoru na uceni se AJ, tak ji vyzkousim. Diky


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a sedm